Wednesday, December 15, 2010

Himpunan Kisah-kisah...Part 4 - Dapur Terbakar

Eh aku terlupa nak citer pasal dapur aku terbakar on 8/11/2010 lepas ari apa eh Rabu kot...aihhh ngeri gak bila diingatkan balik...

Kisahnyer bermula begini...

Beberapa hari b4 tu dapur gas aku ni dah start menunjukkan tanda2 nak mati...huhuhu...tu kalau org la...kiranya bila org tu meninggal dunia mesti org tanya sbl tu ada tak apa2 tanda2 pelik...ngehngehngeh...

Bila aku nak petik dapur gas tu kan apinya mcm nak menyambar...aku dah berkata2 dah...dh sound laki aku gak...then dia pun jadi cam mekanik la tah apa dia betulkan kat bawah dapur tu...so berlarutan la beberapa hari...

Malam sbl 8/11 tu aku ckp lagi kat laki aku pasal api cam menyambar tu...dia pun adjust la lagi kat bawah dapur tu...then aku pun memasak la as usual...

Esok pagi2 dalam kul 6 pagi tu laki aku bgn dulu dia mandi....tetiba dia kuar dari toilet dia ckp "eh bau gas la..." aku pun laju2 bgn gak and aku pun bau gak la gas tu...kitorg lam bilik atas and bertutup bilik tu...pasang aircond...meaning kuat la bau dia kan... bukak pintu mmg kuat....kitorg dh risau...si yanti tu dah bgn pagi takut gak jadi apa2...laki aku kata kalau pakai lampu kalimantang bila on jer bleh meletup....

Ya Allah dah berderau darah aku okeh....turun bawah laju2 si yanti dah ada dia kata bau busuk...laki aku check rupanya tiub gas tu dah tercabut dari dapur tu...pelik...si yanti kata dia tak usik apa2...logik gak la buat apa lak dia nak p godek kat gas tu...keje lain pun nk kena suh buat baru buat kan...

Aku terpk apa...malam tadi tu kan laki aku yg godek time aku masak tu...dia la kot p longgarkan tiub tu...adoiii...

Then kitorg decide cabut terus la....tong gas tu pun dah kosong...siap berpeluh lagi...uihhh mmg Allah panjangkan umur kami la...alhamdulillah...so pasang ekzos fan tu kasi bau gas tu keluar....

So aku pi la keje as usual...

Balik keje tu...masa aku nk parking nampak la si Fahim terkinja2 depan pintu tu terjerit2 nk gitau aku sesuatu...si yasmin g sekolah....aku pun tk terpk apa la...sbb si fahim ni mmg excited kalau nk cerita something...tapi dia kan still pelat...susah nak paham....lepas aku kuar kete dgr la dia kata "ibu...pi...pi..." tah apa la aku kata...

masa tu pagar pintu umah terbuka then menonong la si afia tu kuar sampai ke pagar utama... aku membebel la...eh apsal ni biar si afia keluar...pastu laki aku dgn berpeluhnya keluar...

laki aku : "ha...mujur la umah kita ni tak terbakar..."
aku : "...naper"

aku pun p la dapur tgk dah hitam legam dapur aku tu....ya allah....si yanti tgh bersihkan ikan...laki aku kata lps balik keje tu dia nk pasang la gas baru...pasang2 jer terus meletup api marak besar menjulang tinggi....mujur ada hood kat atas tu...kalau tak terbakar kitchen kabinet seme....dah tutup api tu pun tak padam....mujur la kat umah aku tu ada fire extinguisher...so dpt la laki aku mengawal kebakaran...chewah....kalau tak tak tau la apa jadi....mujur gak api tu tak sambar laki aku....si yanti plak dah terjerit2....ni laki aku citer balik la...

Owh baru la aku wonder...si fahim tu nk ckp pasal kebakaran tu la...muahahahaha....adoi....terbakar sket la kabinet aku kat tepi tu...tp tk teruk...

Esoknyer kitorg terus g beli dapur baru...dpt la aku dapur baru....Alhamdulillah Allah masih melindungi kami sekeluarga....




1 comment:

Jom baca...

Related Posts with Thumbnails