Friday, November 27, 2009

SALAM AIDIL ADHA & KISAH SUSU IBU

Salam Aidil Adha buat semua mislimin dan muslimat sekalian...apakah pengorbanan korang pada tahun ini?.....aku? aku telah mengorbankan segala-galanya untuk keluargaku....chewah....ok la yg aku rasa aku agak ter'korban' ialah....tak de la korban besar mana pun...kira korban gak la...kali ni aku nak exclusively breastfeed my little Princess Afia...aku dah membelanjakan agak besar untuk membeli Spectra 3 - BF pump...berat dan besar gak begnya...pengorbanan tuh...nk angkut tiap2 hari g keje...dah tak leh nk bawak beg lain dah...tapi aku bawak gak handbag...aihhh rasa tak lengkap idop ni tak bawak handbag...lagi...aku korbankan masa dan rehat aku...yer la...nk bf kena rajin....bila ada masa jer tak leh tido...kena pump...nk wat stok...tapi takat aku keje ni kat opis aku dpt pump 2 kali jer...dapat la dalam 5-6oz sekali pump...nasib2 la bila ada masa...so bila masa dah tak de...bila nak rehat kan...pepagi bgn awal nk pump dulu...normally pepagi tu stok susu byk sbb si afia ni time tido malam kureng sket menyusu...sbb dia tau tu time tido...so naper lak nak kena makan.....ahahahaha....bagus2...time tu jer la aku leh berehat dpt tido puas...tapi kalau dia nk susu gak no prob....aku sumbat kan ajer...tak yah bgn wat susu....owh...sang ayah kena bgn gak kengkadang sbb si abang masih minum susu.....nasib2 gak tu...ada hari dia tk bgn mlm nk susu....ada hari kul 3 pagi mintak susu....tapi ahkak dah serahkan kuasa pada ayah utk settlekan si abang...ehehehehehe....

Tahun ni laki aku buat korban...so kami raya kat umah kami jer di Ampang Saujana...syukur alhamdulillah laki aku berjaya wat korban...opsss dia berjaya menumbangkan lembu itu sampai tersungkur kata pakcik kawan laki aku tu...ahahahaha....balik umah berpeluh2 dgn baju dah kena darah lembu....pastu 'tersungkur' plak di depan tv....uihhhh penat tul...kuikuikui....

Ermmm aku dah keje masuk minggu kedua...aku keje 23/11/2009 (isnin)...tu pun sbb bos sudah tanya bila nak keje....ikut hati aku nk cuti lagi 18 hari...wahahahaha....sbb annual leave aku ada 25 hari lagi....leh carry 7 hari....so aku ada 18 hari lagi cuti utk thn ni....tapi aku rasa ada yg kena burn....almaklum aku ni org penting....ramai dan byk keje menanti aku masuk keje....uwaaaaa....nak cuti lagi....tak po lah aku pun ada program lain...nnt nk cuti panjang balik...masa parents aku balik haji and terus pulang ke kg laki aku di Bota Perak....aku rasa dekat sethn aku tk balik...sejak aku pegnen kot...nk balik pun tk sonot dah...mak mertua dah tiada....ada pak mertua and adik beradik laki aku jer la....

OK la berbalik pada kisah BM (Breast Milk) aku tu....aku sker la citer pasal BM ni...sbb kali ni aku benar2 melakukannya dgn serius sekali....adehhhh anak ketiga baru nk ada kesedaran...masa yasmin langsung la...masuk keje jer susu dah kering....sempat la dia menyusu 2 bln lebih kot....tak de langsung kesedaran....pump pun tk beli....

Masa 2nd child...si fahim...ada sket la kesedaran tu...beli gak la yg brand Basic Pureen tu...harga pun RM15.90 jer....murah giler tapi byk jasa weh....yg tu la aku duk usung sana sini...opis aku kat setiawangsa...keluar jumpa client kat PJ....pump dalam surau...dalam van company sementara nk sampai opis....perghhhh...aku bangga melakukannya....tapi masa tu aku tk buat stok pun....sekadar pump tk nak bengkak susu jer...dpt la buat sampai 5 bln...pastu dah bz...tk buat dah....menyusu time malam jer...dpt la fahim menyusu sampai 8 bln...abih pantang dah start campur formula....

OK kali ni kesedaran yang tak terhingga...sampai aku beli secara mengejut Spectra 3 Extravanganza berharga RM610.00 dari SusuIbu.com......ni sbb ramai kengkawan yg buat and aku kagum dgn derang....so aku start pump seminggu lepas banak sbb pump aku sampai lepas raya...aku kan banak a day b4 raya...aku order pun seminggu sbl raya...aihhh....masih ragu2 masa tu nk beli ke tak....laki aku pun yakin tk yakin jer dgn aku.....eh aku ni pemalas tau....dalam pantang ni aku dpt buat stok around 60 botol camtu jer.....org lain sampai 100 botol....adehhhh...tu pun ujung2 cuti tu aku rajin sket...huhuhuhu....so dapat la afia minum susu ibu sepenuhnya sehingga ari ini...aku target 1 tahun full...tapi kalau dpt sekurang2nya 6 bulan full pun aku dah puas hati....sbb lepas tu dia dah start makan...semoga aku berjaya....yiiiihaaaa...

1 comment:

  1. salam singgah...wah..suka aku baca citer org bersemangat nak fully breastfeed anak2 nih..semoga berjaya seperti yg ko inginkan..cam aku dh tak leh nak wat aper..ank2 aku sndiri yg reject..tp atirah (2nd) minum lama gak...til 6mos...okla tuh...hehehe

    ReplyDelete

Jom baca...

Related Posts with Thumbnails