Friday, August 27, 2010

19 Ramadhan...

Hari ni dah 19 hari kita berpuasa utk tahun ni...jarang betul aku update blog skang...ermmm nk kata bz sgt tk jugak....tapi sbb kat opis tk lh update blog...leh baca blog ajer...kat umah plak kemalasan melanda...mlm ayah tak de g terawikh...so baik ibu layan budak2 ni...

Jumaat malam aritu kitorg g umah Mak Tok kat sg buloh...utk operasi kuih raya...as usual kitorg suka buat kuih raya sndiri dari beli...byk kepuasannyer...maybe ada org tak paham...apsal la susah payah nk buat...beli jer la...ahhhh lantak la org nk kata apa...sker ati aku la nk buat ke nk beli...aku rasa org jeles kot sbb aku bleh buat sendiri...muahahahaha...tetiba plak pasan ada org jeles...

Kuih yg telah berjaya dibuat adalah biskut kacang...biskut tart nenas...biskut almond london...yg ni buat kuih nyer dulu...nnt nk letak coklat kat umah aku jer la...aku buat kat umah mak aku sbb aku tk de oven...lagi pun buat dgn mak dgn adik aku meriah sket...huhuhuhu...kecoh...

ok la citer pasal bulan ramadhan ini...yasmin telah berjaya puasa penuh setakat ini...syukur alhamdulillah dia tak de masalah...hari pertama jer lpas berbuka tu sakit perut then esok ponteng skolah...maybe perut dia terkejut kot tetiba kosong pastu tetiba makan byk...

last week dia ada exam...byk tul dugaan...tetiba kelenjar telinga dia bengkak plak...berbiji timbul bakang cuping telinga tu...cepat2 g klinik ambik ubat...dah balik klinik tu tetiba baru pasan rambut dia byk kutu....adoiiii...menternak kutu plak budak ni minggu exam ni plak baru pasan...dah byk...setakat pandang camtu jer kat pala dia pun nmpk kutu berjalan...masa tu dah kul 9.30 mlm...ayah dah slamat g terawikh...cepat2 aku siap bawak lagi dia g klinik ambik ubat kutu...ni kompom aku pun ada ni...dia selalu tido kat tilam aku dgn afia...dgn afia2 yg rambut boleh kira tu pun ada kutu 2 ekor...ehehehe...si su tolong cari...so pakai la aku pun ubat kutu tu...adoiiii...tak pasal2 aku dah tua2 ni...oooppsss...muda lagi....ada kutu gak bberapa ekor...tension....sib baik pas pakai ubat kutu tu 3 hari...rasanya cam ok...tapi telur2 kat rambut yasmin tu cam ada lagi jer...kutu jer dah tak de...nasib ler...

fahim...budak ni puasa tu apa pun tak paham lagi...boleh dimaafkan sbb belum 3 thn...skang ni fahim telah membanggakan aku...dia berjaya diapers free 100%...meaning siang malam tido jaga dia kencing kat toilet...mmg keputusan yg tidak dijangka...aku ingat fahim ni paling susah nk ajar...rupanya dia ni paling senang...awal2 aritu jer tiap sengah jam kena ajak kencing....kalau tak mmg dia kencing lam suar....tapi skang ni kalau malam tu dia tido kul 9...sampai esok pagi la dia takkan kecing even dah pakaikan diapers....terror tul mamat ni menahan...tapi risau gak duk tahan kencing lelama...kang sakit lain lak datang...

siang pun dia kencing lambat dah...dalam 3 jam camtu baru nk ckp kencing...dia akan cakap kalau dia nk kencing...kira tak yah la nk ajak2 tiap 5 menet...huhuhuhu....berak pun dia akan ckp...so dah senang la nk handle mamat ni...alhamdulillah...selesai satu bab...so dah tk yah beli stok diapers size XL...tinggal beli diapers afia sajork...

Afia...sudah 11 mos ++...tak lama lagi setahun...syukur alhamdulillah afia membesar dgn sihat...dia still breastfeed 100%...tk pernah campur lagi...dan rezeki ramdhan ini...susu aku sprti biasa...tidak kurang pun walau sedikit...syukur padaMu ya Allah...betapa hebat kurniaan Allah...Afia dah makin cerdik...dah boleh faham beberapa instruction...boleh babai...boleh salam org kalau disuruh...kalau kita hulur tgn ckp nak...dia akan pura-pura beri sesuatu even tak de apa pun kat tgn dia...dah pandai selak baju aku cari t*t*k...ehehehe...kalau tanya mana hello...dia akan cari handphone...pandai turun dari tempat tinggi...hulur kaki dulu....owh...dia pandai dah cuba2 nk lompat dari katil yg tinggi sket ke tilam kat tepi katil...ni gara2 tiru si abg ngah fahim la ni...tapi tau la takut...mcm teragak2 nklompat...tapi turun pelan2...huhuhuhu...chommmeeellll...lepas dah tergoleh kat tilam bawah...gelak terkekek2....ni dia tgh demam....aku rasa dia nk tumbuh gigi geraham kot...gigi dia dah 4 btg...2 atas 2 bwh...pastu skang ni asyik sumbat penumbuk dia then air liur melimpah2...pastu demam tetiba...tapi bukan demam meragam...aktif jer tk reti duk diam....cuma time panas sgt tu baru la duk diam...tak larat kot...


oh raya tahun ni aku ada langsir baru...muahahahaha....3 thn duk sini tak pernah tukar langsing...biasa tak de bajet...tapi thn ni rezeki agak murah...padahal tak de pun bonus ke apa...cuma dpt keje baru ni ada gaji lebih sket...so ada la bajet ke langsir tu....tu pun tk tukar 1 umah...cuma sliding door dgn tingkap bawah tu jer...langsir nyer pun sempoi ajer...so bajet hanya bawah 1k....jadi ler...dari tak de...sapa kepoci nk tgk langsir aku sila ke rumah raya ni...

org tanya aku nk wat open house tak...ermmmm...ikutkan malas nk buat sbb musim raya ni jalan jem....so org cam malas nk dtg....tapi memikirkan aritu aku ada pasang niat nk buat knduri kesyukuran kalau dpt keje baru tu....so mcm nk buat juga la...tapi tak jemput ramai la kot...yg dkat2 jer...sbb sian nk ajak org jauh2...aku paham masalah jalan ampang yg jem ini...thn lepas sian ada org gerak kul 5 dari gombak...pas maghrib baru sampai umah aku...giler tul jalan....

thn ni plannyer raya pertama kat sg buloh....raya kedua baru balik kg ayah kat bota...itu plan skang...tk tau la nnt ada perubahan tak...depend on mr ayah...ikut ajer la...ibu kat isteri mithali....muahahahah....declare sendiri...

ok ler dah panjang lebar...nk tolong mak aku buat muruku plaks....muruku pun buat beb...tak main la beli...rempeyek dgn kuih sepit mak aku dah buat dah 3 hari lepas...dasat tul mak aku...

enddddd....

1 comment:

  1. salam koda :)
    lama betul tak singgah blog koda. Dah berseri2 rupanya blog ni. Kalau tak jemput mar ke open house tak pe, mar faham.. karang kene sediakan tiket kapal terbang pulak. hihihi

    ok, salam aidilfitri koda.
    kami insyaAllah, raya hari Khamis.

    Mar

    ReplyDelete

Jom baca...

Related Posts with Thumbnails