Friday, September 20, 2013

Anak ramai anak sikit...

Apa beza anak sorang...2 org...3org....4org...dulu anak sorg, kalut mcm anak 10....bil hisbd xdak kt umah kecoh mcm x menang tgn....mak selalu kata tu br anak sorg....aku duk heran jugak...lagumana org anak ramai...

La ni aku anak 4..aku masih terfikir cemana org anak 5....so jist imagine tiap kali tmbh anak akn pk org yg an lg ramai cemana la....why it happen? jwpn aku fitrah manusia...mmg itulah kejadian manusia....

Tiap anak ada rezeki masing2..maksud rezeki tu amat luas...apa rezeki anak...bkn duit ja...urusan yg diperudahkan pun rezeki juga...anak 1 pun boleh bela...anak 10 pun blh kan..anak jarak jauh pun nlh bela anak rapat2 sgt pun boleh...kembar pun boleh...gitulah aturan Allah...kita merancang Allah akan tentukan....

Masa anak 1 kita rasa payah sbb xdak pengalaman..tk cekap...semua serba kekok...tk reti lg multitasking...nak tidokan anak dlm masa yg sama nk lipat baju...basuh baju, cuci pinggan sekali dgn masak..mmg rasa susah....bila dh tmbh lg anak pengalamn dh ada...kira cekap sket dh la...cuma lg mencabar...lps tu kalau tmbh berapa pun in shaa Allah dh ok...cam aku la...

Mmg rasa cam owh byknya keje nk nuat kt umah....ank 2 org dh sekolah...semua benda bertambah...dulu baju nlh basuh selang2...yerla nk basuh hari2 baju tk brp byk...wat rugi air ja...la ni...sehari tk basuh ja dh menimbun...nk kena basuh 2 kali...tmpt sidai pun tk celuih...baju tk lipat sehari pun dh blh menggunung...baju bdk sekolah kalau ada 2 psg ja mmg nk kena basuh n iron hari2...sbb ada maid blh la 2 psg...kalau htr nurseri mmg harus 5 pasang terus....

Sekarang alhamdulillah aku rasa aku agak cekap la sikit drp masa ank sorg...blh buat multitasking...masak pun dh ok...masak pun dh kena byk sbb budak2 dhbesar...kalau nk beli tk blh sikit2... better msk puas hati....aku bersyukur gak dpt husbd yg agak ringan tulang...time tkdak maid mcm la ni...otomatik dia rajin...basuh baju, sidai baju, mandikan anak, cuci pinggan mangkuk periuk belanga....almaklum Damia masih bf...langsung tk blh tgk aku...nk berkepit je..

Bebaru ni ada ex course mate aku dpt baby baru ank ke 5...aku salute la dia....sbb aku rasa cam dh nk stop beranak...moga Allah bantu utk aku stop....bkn nk tolak ketentuan Allah cuma aku akn rasa lbh berdosa kalau ank yg dipinjam Allah tu kelak tiada kualiti...meaning aku tk dpt didik dgn baik...kan malu dgn Allah...so aku pilih kualiti....moga Allah beri petunjuk dan permudahkan aku utk membesarkanamanah Allah ini....

1 comment:

  1. Assalamualaikum buat pemilik blog dan pembaca sekelian, di sini terdapat perbincangan berkaitan dengan 'Anak Ramai' oleh Prof. Madya Dr. Harlina Halizah Siraj. Semoga perkongsian ini bermanfaat
    Semanis Kurma: Rezeki Anak Ramai - Dr. Harlina Halizah Siraj

    ReplyDelete

Jom baca...

Related Posts with Thumbnails