Wednesday, May 13, 2009

Maid Terkini Aku...

29 April 2009...minggu tu mak aku bawak balik fahim ke sg buloh....dia pun bosan duk umah aku lelama...org tua biasa la...sker duk umah sendiri....hari tu hari selasa...petang tu laki aku ckp ada org nk keje....tapi budak umur 19 thn....baru sampai 3 hari...tak de tmp nk tidur...indon yg rekemen ni tukang kayu kat site laki aku keje...dia kata adik sedara dia...aku pun tak tau citer penuh...aku kata nnt balik la citer....mlm tu laki aku ajak aku p jumpa budak tu...adehhhh kecik jer orang nyer...nama dia Suli'ah dari Surabaya Jawa Tengah....first impression aku....aduhhhh bleh ke dia ni keje...mcm budak2 sgt.....rupanya dia mmg baru sampai dalam 4 hari and tinggal umah cewek abg nyer kat Puncak Jalil...abg dia keje cleaner kat sana and bujang lagi....so sbb tu dia tak de tmp tidur....ok la...kitorg pun decide ambik jer la dulu test tgk cemana....

Bahasa dia mmg pekat la...ada word yg aku susah nak paham...and bahasa aku pun ada yg dia tak paham....tapi tak per la boleh cuba paham memahami pelan2...huhuhuhu...fahim pun tak de la memula tu sbb kat umah mak aku lagi...1 Mei 2009 baru nk g ambik kat Sg Buloh....so far takat 2 hari dia kat umah aku....aku putuskan berpuas hati la dgn cara dia kemas...ada la beberapa benda yg dia tak tau nak simpan kat mana...so yg tu mmg dimaafkan...huhuhuhu...kat umah mak aku...mak aku kiranya first time tgk dia...mak kata mcm budak2 jer...cam budak 15 tahun pun ada...tapi tgk kat passport dia...dia lahir thn 89....so umur dia dah 20 thn la..1st impression mak...mcm budak tak matang...ehehehehe.....aku pun risau gak...cemana nak jaga fahim yg lasak tu....tapi setelah 3 hari duk umah mak aku sampai ahadnyer...mak aku pun dah ubah pandangan...w/pun dia nmpk cam budak2...tapi cekap wat keje...and rajin tolong masak...maybe dia minat nk belajar masak kot...cam bibik kis dulu tu...tak de la nmpk minat nak belajar masak masakan melayu sgt...dia lebih kepada suka jaga fahim dari duk kat dapur...tapi bila kena kemas tu dia buat la tak yah suruh...cuma time memasak tu dia kureng sket nk duk kat dapur....aku pun tk harap sgt dia memasak...sbb tah aku rasa belum bersedia nk makan masakan maid lagi kot....

Si Su ni pun pandai ikut rentak aku...cara aku buat keje dia perati...then bila dia kena buat...dia buat la style aku....yang tu aku suka....eheheheheh....aku menitik beratkan sket bab2 kebersihan makanan nih....nak pegang makanan diwajibkan basuh tgn dulu kay....kalau makanan jatuh atas lantai pun kena basuh balik or jns yg tk leh basuh tu buang kan ajer...yer la...lantai tu duk dipijak2 tah kaki tu dari luar tu tak cuci terpijak apa benda yg kita tak nmpk kang g makan plak....tinggi tul imaginasi aku nih....nak wat cemana...dari kecik mak aku didik camtu....so bukan salah aku okay....tak de salah sapa punnn...ahahahahah....logik what....

Sesi menjaga fahim and cara2 menguruskan dia pun telah berjaya disahkan oleh mak aku....sbb aku ajak mak aku duk lagi umah aku seminggu utk tgk cara si su ni uruskan fahim....2 hari jer mak aku tahan...sbb dia kata bosan giler....tak de apa dia nk buat...semua su settlekan....aku cakap...ala duduk jer la rehat2.....tapi baisa ler org tua tak betah duk umah lain selain umah sendiri.....kalau aku pun gitu gak....then dia kata su dah lulus uruskan fahim and umah aku...so dah bleh dilepaskan....bila mak aku dah mengesahkannyer....aku pun okay jer la...sian lak nk paksa duk lama lagi....so selasa malam tu adik aku syima datang ler dari opis dia singgah semata2 nak ambik mak aku....si syima ni sanggup ajer...sbb dia kata mak aku tak de dia kena masak sendiri balik keje...waduh2....malas nak masak la tu...tak per aku kasi chance ko bujang lagi....dah kawen sok ko masak sendiri okay.....

Sehingga hari ini aku amat berpuas hati dgn si su ni...and anak2 aku pun ok dgn dia...sbnrnya bagi aku dia better dari bibik kis sbb dia ni lagi ringan tulang and cara kemas umah lagi bagus....aku harap sgt dia keje lama dgn aku....tapi masa memula aku tanya dia...dia kata dia nak keje cleaner...tapi abg dia dgn org tua dia tak kasi sbb tidak aman katanya....huhuhuhu....keje rumah tangga aman....aku harap cita2 dia nak keje cleaner tu terpadam la...sbb aku sker dah dgn dia....ahahhahha....jgn awal2 jer dia bagus okay....biar bagus sampai bila2....harap2 sempat sampai aku banak lepas raya nnt...ingat senang ke nak cari ganti2 nihhh.....nak dpt yg ok ni amat la payahnyer....byk dgr yg tak ok dari ok....si su ni asal org susah....sekolah pun takat umur 12 tahun jer tu pun sekolah pondok....so dia pandai ngaji....ehehehe...aku pun apa lagi...mintak la dia ajar yasmin ngaji....tgk ok la....aku bersyukur kerana Allah permudahkan urusan aku...hilang yang lama diganti yang lebih baik dari yang lama....aku amat bersyukur pada mu ya Allah....

2 comments:

  1. bestnya da dh ada maid...weh..cari kat aku satu...huhuhu

    ReplyDelete
  2. seronoknya dgr cerita maid kali ni.pesantren lagi.Alamdulillah.saya je ntah bila nak dapat maid yg serasi dan betah dgn kami.takat2 cari nih harga ejen mmg mahal lerr mcm hanran kawin pun ada

    ReplyDelete

Jom baca...

Related Posts with Thumbnails