Monday, June 28, 2010

Ko kan ada maid...apa susah....


Ermmm sejak 2-3 menjak ni ayat tu selalu berkumandang kat telinga aku ni ha...errr...tetiba aku rasa aku sgt alergik dgn ayat itu....ayat yg menikam kalbu ku....tapi yg selalu kuarkan ayat tu ialah org2 yg tak de maid....yezzz derang mmg tak tau apa itu ada maid....derang ingat ada maid ni tanggungjawab kita sebagai ibu, isteri ni telah dilepaskan kepada maid....hellloooo....maid bukanlah segala2nya okay....maid adalah pembantu kepada seorang ibu dan isteri...huhuhu...juga kepada seorang ayah...(kekadang ayah la kena buat kalau tak de maid...)

Meh sini aku citer apa maid kena buat apa ibu and isteri kena buat apa...

1.
Maid jaga anak2 time ibu gi keje...

Ibu jaga anak2 lepas balik keje sampai esok pagi nak g keje balik.....apa korang ingat maid tu robot ker...tak yah rehat....malam pun kena jaga anak jugak....aku rasa...seorang ibu ni ha yg macam robot...siang dah la gi keje....malam pun kena keje...jaga anak...jaga suami...chewah....emo jap...sila abaikan emo aku tu...

2.
Maid basuh baju, lipat baju, kemas rumah...ni dia kena buat pepagi time kitorg belum bgn and aku tak serah lagi anak2 aku kat dia utk dijaga sbl aku gi keje tu....so dia bleh buat keje dgn tenang tanpa gangguan...siang dia jaga anak2 jer...kasi makan la...mandi...selain tu...kalau anak aku tido....dia pun bleh jer tido...nk buat apa lagi....tgk tv citer indon ke...

Ibu...ok aku ada masa balik keje bleh main2 dgn anak2...layan kan manja2 derang...susu kan afia sepuasnya...layankan homework yasmin....layankan kemanjaan fahim yg mcm tk cukup kasih sayang tu sbb dpt adik cepat....ingat senang ker nk ada masa bernilai camtu....

3.
Maid boleh la nak masak simple2 utk anak2 makan kalau aku tk sempat masak...

Ibu boleh masak something yg special dari air tangan seorang ibu dan suami...cheah...lain ok...

4.
Isteri tak la penat sangat menguruskan rumahtangga dan bleh ler layan si suami...huhuhu....

5.
Maid dapat jaga anak2 ikut kehendak kita......pemakanan pun terjaga sbb kita yg sediakan everything....kalau hantar anak ke rumah pengasuh or nursery...agak terhad sikit la penjagaan...almaklum...pengasuh jaga anak orang kadang tu ada la sket bias kalau pengasuh tu ada anak sendiri...tapi tak semua gitu...ada jer pangasuh yg sangat baik...nursery pula ramai budak utk dijaga seorang penjaga...so penjagaan tak bleh la nk tumpu pada anak kita...kalau ada budak lain yg sakit...kemungkinan nk jangkit pada anak kita pula tinggi....mmg dah jadi kat anak aku fahim...dulu selalu sgt dapat sakit jangkitan virus...demam muntah2 and cirit birit...sejak duk kat umah sendiri...tak pernah dah kena...so mmg sbb jangkitan di nursery la....bkn nk kata nursery tu tak jaga kebersihan....tp maybe sbb jangkitan dari budak2 lain....

6.
Urusan masalah keluarga...masalah anak2...urusan keperluan sekolah...keperluan dapur...masih urusan aku...takkan semua tu nk serah ke maid....nk tgk pemadam yasmin hilang...nak handle masalah hari2 dia pening kepala nk gi sekolah....ni dgn aku2 sekali pening nk layan kerenah dia....apa la masalah minah ni....

Urusan bawang dah habis dan lelain...ahahahaha....masalah besar sbb skang ni kat umah aku selalu operasi masak ni....so aku kena listkan apa barang nk beli...maid aku tu tak tau baca and menulis rumi pun....so aku kena pastikan semua barang tu kena cukup la...



---
Yang pasti aku tak setuju la kena kasi maid cuti seminggu sehari...aku rasa isteri dan ibu yg kena cuti...yer la aku kan keje and cuti sabtu ahad pun bukan cuti rilek2 guling2 atas katil....sabtu ahad tu la satu2 nya masa utk aku melayan anak2...kalau anak2 tu plak jns sekali ckp dgr ok gak la....ni aku sabtu ahad dah jadi tarzan nk jeritkan sorang2 punya peel....fuhhh mmg mencabar okay jadi seorang ibu....ko takkan bleh duduk seminit dgn tenang...ada jer la...nak susu la...berak la...nak makan la...nak minum la...nk makan biskut cicah milo....mmg ada maid...tp time aku ada kat umah ni derang nk aku yg buat semuanya......so mmg mimpi la aku nk berehat kan....cuma dgn adanya maid aku berpeluanglah memberi sepenuh perhatian kat derang sbb maid bleh buat benda2 lain...and aku rasa happy buat sumer tu utk derang...derang kan anak2 aku...mmg ler nmpk aku jadi tarzan...tu salah satu cara nk lepaskan tension...hihihihihi....cuba ckp sapa tak tension melayan bebudak...

Tu pun time maid cuti sebulan sekali tu....fuhhh mcm lipas kudung aku dibuatnyer....ehehehe...so korang rasa bila aku berehat dan bersenang lenang...bila aku ada byk masa utk buat benda2 lain selain urusan keluarga....tak de maknanya....and aku respek org2 yg ada anak ramai tapi tak ambil pun maid....mmg korang terror....aku mengaku aku tak terror...tabikkkk sprinnnngg!!!!

sekian tamat...penat dah menaip...ingat nk taip sikit jer....sekali panjang daaaa....

No comments:

Post a Comment

Jom baca...

Related Posts with Thumbnails